PEDAGOG SZKOLNY – mgr Barbara Brzozowska s. 25 a (parter)
„Jeżeli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że największą jest radość pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy. Radość triumfu i szczęście samodzielności, opanowania, władania…” Janusz Korczak
Drogi uczniu i uczennico:
- jesteś samotny, czujesz się, że nikt Cię nie rozumie;
- boisz się porozmawiać o swoich problemach, wątpliwościach z nauczycielami;
- masz problem w rodzinie lub znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej;
- chcesz podzielić się swoimi smutkami i radościami;
- przyjdź w każdej chwili, kiedy tylko masz ochotę.
Pamiętaj, nie jesteś sam/sama ze swoimi problemami. Wspólnie znajdziemy odpowiedź na twoje wątpliwości.
Drodzy rodzice, pedagog szkolny jest nie tylko wsparciem dla uczniów i nauczycieli, ale również dla rodziców:
- jeżeli martwi Was niepokojące zachowanie dzieci, brak zdrowych relacji między Wami;
- potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania;
- chciałbyś porozmawiać o postępach edukacyjnych swojego dziecka/dziec;,
- szukasz pomocy, wsparcia specjalistów, instytucji i nie wiesz, do kogo się zwrócić – postaram się pomóc.
Pedagog – kto to taki?
Pedagog szkolny to ktoś, kto nie krzyczy, nie ocenia, nie krytykuje, nie wyśmiewa. Pedagog to osoba, która wysłucha, zrozumie, doradzi, podpowie i:
- wytłumaczy, jak skutecznie radzić sobie ze stresem;
- podpowie, jaką wybrać w życiu drogę;
- przestrzeże przed tym, co niebezpieczne;
- nauczy myśleć twórczo;
- odpowie na pytania „jak się motywować do pracy, nauki?” oraz „jak dobrze gospodarować czasem?”;
- wytłumaczy, co znaczy być asertywnym.
Do zadań pedagoga szkolnego należy (Rozporządzenie MEN z dn. 30.04.2013 r. § 23 w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz Status Publicznej Szkoły Podstawowej i Publicznego Gimnazjum Zakonu Pijarów im. ks. S. Konarskiego w Bolesławcu § 50 p. 3):
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczej w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspieranie rozwoju uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych: zapobieganie zaburzeń zachowania;
- prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacji kryzysowych;
- pomoc rodzicom, nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- określenie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczyciela;
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli;
- wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli i wychowawców, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki;
- planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia zawodu;
- działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
- gromadzenie, przechowywanie opinii i orzeczeń poradni psychologiczno- pedagogicznej, lekarskiej; ochrona przed ujawnieniem informacji niejawnych oraz udostępnienie informacji osobom powołanym w przewidzianym przez prawo zakresie.
W ramach swojej pracy pedagog szkolny współpracuje z takimi placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły, jak:
- poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i innymi Poradniami Specjalistycznymi;
- pedagogami ze szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych;
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Bolesławcu;
- Powiatową Komendą Policji w Bolesławcu;
- Sądem Rejonowym w Bolesławcu – III Wydział Rodzinny i Nieletnich oraz Zespołem Służby Kuratorskiej ds. Rodzinnych i Nieletnich;
- innymi podmiotami świeckimi i kościelnymi wspierającymi rodzinę i szkołę.